Hjertebank, svette håndflater, søvnløshet og rastløse tanker. Eksamensangst er et økende problem blant unge studenter.

Eksamensangst eller andre vanskelige problemer?

 

Mange unge sliter hver dag med et enormt press på grunn av høye forventninger og nervøsitet. Disse følelsene kan bli forsterket når eksamenstiden nærmer seg. Perfeksjonisme og ekstremt høye krav til seg selv i alle sammenhenger gjør at risikoen for svikt blir større, noe som også forsterker frykten. Lav selvfølelse og mangel på tillit er ofte skjult bak perfeksjonistiske tendenser, og derfor blir det viktig ikke bare å forholde seg til eksamenssituasjonen, men hele måten du oppfatter deg selv. 

 

De fleste universiteter har rådgivere til studenter som sliter med eksamensangst og føler et press for å gjøre det bra i alle fag, lese pensum flere ganger, ha et yrende sosialt liv og på samme tid og ha en deltidsjobb. De vanligste grunnene til henvendelser er angst, spiseforstyrrelser, depresjon, ensomhet og stress.  Alle vil oppleve vanskelige perioder i livet og da er det godt å ha noen å snakke med. Rådgivere og psykologer kan hjelpe deg til å sortere tanker og følelser. Kanskje dette vil lede til at du finner løsninger på problemer som før virket uoverkommelige. Studenter henvender seg for både små og store problemer, og mange ønsker oppfølging over lengre tid.  

Eksamensangst kan selvsagt dukke opp på flere måter, og det er ikke sånn at nervøsitet er et problem i seg selv. Det viser bare at det er noe på spill. Men det er et problem når angst blir ødeleggende, for eksempel hvis du har magesmerter flere uker i forveien på grunn av en kommende eksamen, og det overskygger alt annet.

 

Eksamensangst eller andre vanskelige problemer?

Eksamenstiden betyr at flere unge mennesker søker hjelp og støtte for å håndtere den økende nervøsiteten som oppstår i en eksamenssituasjon. Her er våre 4 tips mot eksamensangst

 

1. Snakk om det
Fortell noen hvordan du føler deg. Nervøsitet er en ganske normal følelse, og det er viktig at du erkjenner den. Pusteøvelser og å si høyt at du er nervøs kan bidra til å redusere angst.

2. Forventninger
Det er greit ikke å utmerke seg i alt. Det går ikke. Det er viktig å sette seg ned og prioritere hva som er viktigst, og du må kanskje bruke mindre tid på andre ting hvis du ønsker å fokusere på dine eksamener. Og husk - du er mer enn karakteren du får.

3. Spis og sov
Et mylder av tanker og bekymringer kan gjøre det vanskelig å sove, men det er viktig å prioritere søvn fordi det er helt avgjørende i forhold til din mentale utholdenhet og læringsevne. Legg deg i god tid, last ned noen av de utallige søvnapp’ene som eksisterer, eller slutt å les/se på tv en time før du skal sove, slik at hjernen kan trappe ned.

4. Få hjelp
Studentsamskipnadene har rådgivningstjenester, psykologtilbud og diverse kurs for stress og eksamensmestring. Noen eksempler på kurs hos studentsamskipnaden i Oslo er sorggrupper, eksamensangstkurs, ta ordet, stress og studiemestring, kurs i mestring av panikkangst og kropps- og oppmerksomt nærvær.

 

Ikke vær redd for å ta kontakt og få informasjon om tilbudene ved ditt universitet. Husk at alle rådgivere og psykologer har taushetsplikt!

)